Squares - Rutor

My spring blanket

IMG_1440

Swedish and English pattern..

Våren är här!…. Dagarna är ljusare och längre man mår så bra, man finner ny inspiration av naturen som blommar ut. Jag har virkat mig en pläd i ljusa våriga härliga färger, det är rätt skönt att sitta att virka rutor, man behöver inte tänka så mycket på vad man virkar, utan kan ha tankarna någon helt annanstans, nackdelen kan ju dock vara alla trådar som man behöver fästa, så därför valde jag att virka en ruta med fler färger medans den andra fick nöja sig med endast 3 färger, några trådar mindre att fästa… 😉

Garnet som jag har använt mig utav till denna pläden är Nova och virknål 3,0 Totalt virkade jag 96 rutor, monterade dom 8×12 rader, storleken på pläden blev ca: 1,20×2,00m inklusive bården. Garnåtgången blev 1160g, 3 nystan gick åt bara till bården.

Virk beskrivningar.

lm=luftmaska.
lmb=luftmask båge.
sm=smygmaska.
fm=fastmaska.
hst=halvstolpe.
st=stolpe.
st tills.=stolpar tillsammans.

Blomruta.

1. 8fm i en magisk ring, avsluta varvet med 1sm i första fm.
2. *3st tills. i fm, 2lm* upprepa *__* varvet runt (8grupper) avsluta varvet med 1sm i toppen av första st-gruppen, tag av garnet och byt färg.
3. Börja i en lmb. *( 3st tills. 3lm 3st tills.) i samma lmb (=hörnet) 2lm, 3st om nästa lmb, 2lm* upprepa *__* varvet runt, avsluta varvet med 1sm i toppen av första st-gruppen, tag av garnet och byt färg.
4. Börja i ett hörn. *(3st tills. 3lm 3st tills.) i samma lmb (=hörnet) 2lm, 2st om nästa lmb, 1st i var och en kommande st, 2st om lmb, 2lm* upprepa *__* varvet runt, avsluta varvet med en sm i toppen av första st-gruppen.
5. Upprepa v4 tills du har den storleken på rutan som du önskar.

Förslag till ihop virkning utav rutorna hittar ni Här.

När jag hade virkat ihop alla mina rutor, virkade jag en bård runt om….så här virkade jag min bård:
V1-3. Börja i ett hörn. *(1st 1lm 1st 3lm 1st 1lm 1st) om samma lmb (=hörnet) virka sedan ( 1st 1lm 1st ) mellan varje st-grupp fram till nästa hörn* upprepa *__* varvet runt, avsluta varvet med en sm i första st.

V4. Om varje lmb mellan st-grupperna virkas 1fm, därefter 4lm 1 fm i nästa lmb 4lm osv….om varje hörn lmb virkas det (1st 5lm 1st )

V5. Om varje lmb i hörnen virkas det: (3fm 3lm 3fm)
Om lmb på sidorna virkas det: (2fm 2lm 2fm)

 

English pattern Us terms:

ch= chain.
sl st= slip stitch.
sc= singel crochet.
hdc= half crochet.
dc= double crochet.
tr= triple crochet.
DcXtog= double X together.

Flower square.

1. 8sc in a magic ring, join the row with 1sl st in first dc.
2. *Dc3tog in sc, ch2* repeat *__* around the row, join th row with 1sl st in the top of the first dc-group, (8groups)
3. *(Dc3tog ch3 Dc3tog) in same 2ch (=the corner), ch2, 3dc in next 2ch, ch2* repeat *__* around the row, join the row with 1sl st in the top of the first dc-group.
4. *(Dc3tog ch3 Dc3tog) in same 3ch (=the corne) ch2, 2dc in next 2ch, 1dc in each dc, 2dc in next 2ch, ch2* repeat *__* around the row, join the row with 1sl st in the top of the first dc-group.
5. Repeat row 4 until you have the size on the square you like.

How to join the squares can you find Here.

The edge:
Row1-3: in the corner you crochet: (1dc ch1 1dc ch3 1dc ch1 1dc) between every dc-group you crochet: (1dc ch1 1dc)
Row4: in the corner: (1dc ch5 1dc) on the sides: 1sc in 1ch, ch4, 1sc in 1ch, ch4 and so on..
Row5: (3sc ch3 3sc) in the 5ch (the corner)
(2sc ch2 2sc) in the 4ch (the sides)
 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s