Doily - Dukar Squares - Rutor

Little wilde flower square

Äntligen har jag fått tid att sätta mig ner och skriva ner mönstret till min lilla Wilde flower ruta, som jag igentligen skulle har gjort för längesedan….men tiden har helt enkelt inte räckt till. Det är mycket som ligger och väntar på att bli upplagt här på bloggen som jag vill dela med mig till er, men man har ju ett hem och ett heltids jobb att sköta om oxå…men bättre sent än aldrig som man säger 😉

Garnet som jag har virkat mina rutor i är bomullsgarnet  järbo 8/4 med virknål 2,5. Till blomman använde jag mig utav dom printfärgade färgerna, som jag tycker lyfter upp blomman otroligt fint, det är väldigt mjuka fina övergångar i färgskiftningarna som gör det väldigt behagligt för ögat, helt i min smak!

IMG_1526

IMG_0535

Virk beskrivningar.

lm=luftmaska.
lmb=luftmask båge.
sm=smygmaska.
fm=fastmaska.
st=stolpe. 1:a st på varvet = 3lm.
st tills.=stolpar tillsammans.

Little Wilde flower square.

1. Virka 5lm och slut till en ring i första lm, 8fm om ringen, avsluta varvet med 1sm i första fm, Se bild 1.
2. 4st tills. I fm, 3lm X8 (8 grupper) avsluta varvet med 1sm i toppen av första st-gruppen, tag av garnet byt färg. Se bild 2.
3. *(3st 3lm 3st) i samma lmb, 4lm, hoppa över 1lmb* upprepa *__* varvet runt, avsluta med 1sm i första st, tag av garnet byt färg. Se bild 3.
4. *(3st 3lm 3st) i samma lmb (hörnet), (3st 3lm 3st) om nästa lmb och med lmb  på v2. Tag av garnet och fäst alla trådar.

 

Montering utav rutorna.

fullsizeoutput_589
Första raden ska virkas ihop så som bilden visar.
IMG_1537
1. Så här virkas rutorna ihop:  Virka 3st om lmb, 1lm, tag av garnet från virknålen, och sätt virknålen genom lmb på den rutan som du ska virka ihop. (Bilden visar ihop virkningen utav ruta 2 på första raden och ruta 1 på andra raden)
IMG_1536
2. Fånga upp öglan på virknålen igen.
IMG_1538
3. Virka 1fm om lmb, 1lm.
IMG_1540
3. Virka 3st om samma lmb, fortsätt nu till andra lmb och virka ihop på samma sätt.Som du ser på bilden hoppar du över lmb i hörnet…den virkar vi ihop med nästa ruta.

 

IMG_1541
Så här ska det se ut när första rutan på rad 2 är ihop virkad.
IMG_1550
Andra rutan ser ut så här ihop virkad…

 

Hur man virkar ihop rutorna i ett hörn…

IMG_1543
1. Virka 3st 1lm, tag av öglan från virknålen och för den sedan genom 1fm (den fm som du virkade ihop rutan jämte med) och genom lmb på rutan snett upp till vänster på raden ovanför…
IMG_1544
2. drag sedan öglan igenom den fm och lmb…
IMG_1548
3. Gör ett omtag med garnet…
IMG_1545
4. och dra det igenom öglan….
IMG_1546
5. virka 1lm…
IMG_1547
6. fortsätt sedan att virka 3st om lmb…sedan hoppar du över till nästa lmb och fortsätter att virka ihop rutorna som vi gjort tidigare.
fullsizeoutput_58b
Andra raden ska se ut så här. Tänk på att när du virkar ihop den sista raden med rutor att du då även virkar med den nedersta lmb.

Hoppas att ni får glädje utav mönstret på blomrutan, mönstret på bården hoppas jag hinna med att göra så snart som möjligt 🙂

Som vanligt är det inte tillåtet att publicera några utav mina mönster utan tillåtelse från mig.

IMG_0062
Utav 9 rutor blev det en väldigt söt liten duk till mor på morsdag.

 

 

 

 

Annonser

One comment

  1. Pingback: Wilde flower edge

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s