Sunrise Mandala

img_1187

Swedish and English pattern.

Nu är det daxs att virka in våren med en stor härlig mandala ca:50 cm stor blir mandalan! Det jag tycker är roligast med att virka mandalas är att ”leka” med färgerna, att virka med färger man i vanliga fall kanske inte använder, alltid blir det nya favorit kombinationer.

Börja med att välja ut dina färger som du vill använda, jag har använt mig utav 7-12 olika färger i järbo 8/4 med virknål 2,5 det går åt ca:90g till hela mandalan, jag har även använt print färgat garn till bården, blev väldigt fint om jag får säga det själv 🙂 Mandalan kan börja kuppa sig vid v11, men den rättar ut sig vid v15.  Lycka till med din mandalas och hoppas att du kommer tycka om mönstret lika mycket som mig.

virk beskrivningar:

lm=luftmaska.
lmb=luftmask båge.
sm=smygmaska.
fm=fastmaska.
hst=halvstolpe.
st=stolpe.
st tills.=stolpar tillsammans.

1:a stolpen är alltid 3lm. 1:a hst är alltid 2lm.

Puff= *omslag, hämta upp garn vid angiven maska* upprepa *__* 5ggr , du har nu 11 öglor på virknålen, gör ett omslag och dra igenom alla 11 öglor, stäng puffen med 1lm, OBS! Denna lm Räknas med i mönstret. Se bildbeskrivning:

 

Mandala mönster:

V1. 14st i en magisk ring, avsluta varvet med en 1sm i 3:e lm, tag av garnet byt färg,se bild 1.

V2. 2st mellan varje st (28st), avsluta varvet, med 1sm i 3:e lm, tag av garnet byt färg, se bild 2.

V3. 3st mellan varje st-grupp (42st), avsluta varvet med 1sm i 3:e lm, tag av garnet byt färg, se bild 3.

V4. 4st mellan varje st-grupp (56st), avsluta varvet med 1sm i 3:e lm, tag av garnet byt färg, se bild 4.

V5. *(1st 1lm 1st) mellan st-gruppen, hoppa över 2st, (1st 1lm 1st) i mitten av st-gruppen* upprepa *__* varvet runt, avsluta med 1sm i 3.e lm, tag av garnet byt färg, se bild 5.

V6. 3st i varje lmb, avsluta varvet med 1sm i 3:e lm, tag av garnet byt färg, se bild 6.

V7. (2st tills. 2lm 2st tills.) mellan varje st-grupp, avsluta varvet med 1sm i toppen av första st-gruppen, tag av garnet byt färg, se bild 7.

V8. (2st tills. 2lm 2st tills.) i varje lmb, avsluta varvet med 1sm i toppen av första st-gruppen, tag av garnet byt färg, se bild 8.

V9. 4st i varje lmb, avsluta varvet med 1sm i 3:e lm, tag av garnet byt färg, se. Bild 9.

V10. *2st mellan st-grupp, 1lm, hoppa över 2st, 2st i mitten utav st-gruppen, 1lm* upprepa *__* varvet runt, avsluta varvet med 1sm i 3:e lm, tag av garnet byt färg, se bild 10.

V11. *1puff i lmb (se beskrivning), 3lm* upprepa *__* varvet runt, avsluta varvet med 1sm i första puffen, tag av garnet byt färg, se bild 11.

V12. *5st tills. i lmb, 3lm* upprepa *__* varvet runt, avsluta varvet med 1sm i första st-gruppen, tag av garnet byt färg, se bild 12.

V13. *5st tills. i lmb, 3lm* upprepa *__* varvet runt, avsluta varvet med 1sm i första st-gruppen, tag av garnet byt färg, se bild 13.

V14. *1puff i lmb (se beskrivning), 3lm* upprepa *__* varvet runt, avsluta varvet med 1sm i första puffen, tag av garnet byt färg, se bild 14.

V15. *(2hst 2lm 2hst)* i samma lmb, upprepa *__* varvet runt, avsluta med 1sm i första hst, tag av garnet byt färg, se bild 15.

V16. *(2hst 2lm 2hst)* i samma lmb, upprepa *__* varvet runt, avsluta med 1sm i första hst, tag av garnet byt färg, se bild 16.

V17. På detta varv börjar bården på mandalan, och den har jag virkat i samma färg.
*3hst i lmb, 2lm* upprepa *__* varvet runt, avsluta varvet med 1sm i första hst, se bild17.

V18. Sm till nästa lmb, *(3st tills. 3lm 3st tills.) om samma lmb, 3lm, (1fm 3lm 1fm) om nästa lmb, 3lm* upprepa*__* varvet runt, avsluta varvet med 1sm i toppen av första st- gruppen, se bild 18.

V19. Sm till nästa lmb, *(2st tills. 2lm 2st tills. 2lm 2st tills. 2lm 2st tills.) om samma lmb, 3lm, 1fm om nästa lmb, 3lm* upprepa *__* varvet runt, avsluta varvet med 1sm i toppen av första st-gruppen, se bild 19.

V20. *1st i toppen av st gruppen, 1lm, 1st om nästa lmb, 1lm, 1st i toppen av nästa st-grupp, 1lm, (1st 2lm 1st) om nästa lmb, 1 lm, 1st i toppen av nästa st-grupp, 1lm, 1st om nästa lmb, 1lm, 1st i toppen av nästa st-grupp* hoppa nu över till nästa udd och upprepa *__* varvet runt, avsluta varvet med 1sm i 3:e lm, se bild 20.

V21. Sm till nästa lmb, *1hst om lmb, 2hst om nästa lmb, 2 hst om nästa lmb, (2hst 2lm 2hst) om nästa lmb (toppen på udden) 2hst om nästa lmb, 2hst om nästa lmb, 1hst om nästa lmb* upprepa *__* varvet runt, avsluta varvet med 1sm i första hst. Klart! fäst nu  alla trådar och blocka din mandalas.

 

img_1319

English pattern in US terms:

Crochet description.

ch=chain.
sl st=slip stitch.
sc=singel crochet.
hdc=half dubbel crochet.
dc=dubbel crochet.
Dctog=dubbel crochet together.

First dc is 3ch, first hdc is 2ch.

Puff= *yarn over, and insett your hook into the specifike switch, yran over again* repeat *__* 5ggr , you have now 11 chain on your hook, yarn over and pull through all 11 chains, close the puff with 1ch, this chain counts in the pattern. see the picture description:

Mandal pattern:

R1. 14dc in a magic ring, join the row with 1sl st in 3:e chain, cut the yarn, change color, see pic 1.

R2. 2dc between every dc (28dc), join the row with 1sl st in 3:e chain, cut the yarn change color, see pic 2.

R3. 3dc between every dc-group (42dc) join the row with 1sl st in 3:e chain, cut the yarn, change color, see pic 3.

R4. 4dc between every dc-group (56dc) join the row with 1sl st in 3:e chain, cut the yarn, change color, see pic 4.

R5. *(1dc ch1 1dc) between dc-group, skip 2dc, (1dc ch1 1dc) in the middle of the dc-group* repeat *__* around the row, join the row with 1sl st in 3:e chain, cut the yarn, change color, see pic 5.

R6. 3dc in every 1ch, join the row with 1sl st in 3:e chain, cut the yarn, change color, see pic6.

R7.(Dc2tog ch2 Dc2tog) between every dc-group, join the row with 1sl st in the top off the first dc-group, cut the yarn, change color, see pic 7.

R8. (Dc2tog ch2 Dc2tog) in every 2ch, join the row with 1sl st in the top of the first dc-group, cut the yarn, change color, see pic 8.

R9. 4dc in every 2ch, join the row with 1sl st. in the 3:e chain, cut the yarn, change color, see pic 9.

R10. *2dc between dc-group, ch1, skip 2dc, 2dc in the middle of the dc-group, ch1* repeat *__* around the row, join the row with 1sl st in 3:e chain, cut the yarn, change color, see pic 10.

R11. *1 puff in 1ch, ch3* repeat *__* around the row, Join the row with 1sl st in the top of the first puff, cut the yarn, change color, see pic 11.

R12. *Dc5tog in 3ch, ch3* repeat *__* around the row, join the row with 1sl st in the top of the first dc-group, cut the yarn, change color, see pic 12.

R13. *Dc5tog in 3ch, ch3* repeat *__* around the row, join the row with 1sl st in the top of the first dc-group, cut the yarn, change color, see pic 13.

R14. *1 puff in 1ch, ch3* repeat *__* around the row, Join the row with 1sl st in the top of the first puff, cut the yarn, change color, see pic 14.

R15. *(2hdc ch2 2hdc)* in the same 3ch, repeat *__* around the row, cut the yarn, change color, see pic 15.

R16. *(2hdc ch2 2hdc)* in the same 3ch, repeat *__* around the row, cut the yarn, change color, see pic 16.

R17. Here you start to crochet the edge, i have crochet the edge in only one color
*3hdc in 2ch, ch2* repeat *__* around the row, join the row with 1si st in first hdc, see pic 17.

R18. sl st to next chain, *(Dc3tog ch3 Dc3tog) in same 2ch, ch3, (1sc ch3 1sc) in next 2ch, ch3* repeat *__* around the row, join the row with 1sl st in the top of the first dc-group, see pic 18.

R19. sl st to next chain, *(Dc2tog ch2 Dc2tog ch2 Dc2tog ch2 Dc2tog) in same 3ch, ch3, 1sc in next 3ch, ch3* repeat *__* around the row, see pic 19.

R20. *1dc in the top of the dc-group, ch1, 1dc in next chain, ch1, 1dc in the top of the next dc-group, ch1, (1dc ch2 1dc) in the same chain, ch1, 1dc in the top of the next dc-group,ch1, 1dc in next chain, ch1, 1dc in the top of the next dc-group* jump over the 3chains and repeat *__* around the row, join the row with 1sl st in 3:e chain, see pic 20.

R21. sl st to next chain, 1hdc in chain, 2hdc in next chain, 2hdc in next chain, (2hdc ch2 2hdc) in next chain (the top), 2hdc in next chain, 2hdc in next chain, 1hdc in next chain* repeat *__* around the row, see pic 21.

fullsizeoutput_53f

img_1185

 

Annonser
Det här inlägget postades i Doily - Dukar, Mandalas. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Sunrise Mandala

  1. Cecilia skriver:

    Hej, tycker om dina vårfärger. Vill du dela med dig av färgnummer?

    Liked by 1 person

  2. Annika Edell skriver:

    Åhh så fin.Vill göra en nu🤗

    Liked by 1 person

  3. Carina Andersson skriver:

    Så fin och vackra färger. Tack för att du delar mönstret 😊🌸💖

    Liked by 2 people

  4. Sandra skriver:

    Such a beautiful mandala! I especially love the top one in soft colours. It would look lovely too in warm colours like the sunrise sometimes is!

    Liked by 1 person

  5. Linda skriver:

    Virkade precis färdigt min första. Superbra och tydligt mönster. Stort tack! Jag skulle vilja få till en större variant av denna, brukar det fungera att upprepa några av varven då eller blir det risk för att duken inte blir platt då?

    Liked by 1 person

    • crochetmillan skriver:

      Hej! Kul att höra att du tycker om mönstret, tack 🙂

      Tyvärr kan jag inte säga att det är något varv du kan upprepa för att få den större…men välj ut ett varv och testa dig fram, du märker ganska fort om det kupar sig, om det gör det så öka en luftmaska eller stolpe…hoppas detta kan va till lite hjälp 🙂

      Mvh Camilla

      Liked by 1 person

  6. Marianne skriver:

    En flott oppskrift du har laget og selv har jeg nå heklet flere av ditt mønster som du nå kan se ferdig på min blogg. Så takk for at du deler mønster med deg.-)

    Liked by 1 person

  7. Dunderfin, tack så mycket för ett tydligt mönster 👍
    Har sett ut några av dina mönster som jag vill göra ☺

    Liked by 1 person

  8. Ping: Världens finaste tvååringar 

  9. Gabriela Villalba skriver:

    Muchisimas gracias!!!Excelente patrón,estoy fascinada con él.He hecho mi primera sunrise mandala y me ha quedado bellisima.Gracias otra vez,Gabriela Villalba.

    Gilla

  10. Ping: Sunrise Mandala Crochet – Free Pattern

  11. Donna A D'Ambra skriver:

    Beautiful! What kind of yarn did you use? Cotton? What ply?

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s