Blomkorg med mormors rutor

Nu har äntligen påskliljorna kommit till butikerna, då känns det verkligen att vi närmar oss våren.
Till mina påskliljor har jag virkat mig en blomkorg utav mormors rutor med en udd kant, nu undrar ni säkert hur jag har gjort min blomkorg…och det ska jag naturligtvis berätta för er 🙂

fullsizeoutput_568

Jag har länge haft på min ”att göra lista” en blomster korg, och synen av alla underbara påskliljor fick mig att ta tag i virknålen och sätta fart!
Sakt och gjort virkade jag ihop 6st mormors rutor till en ring, till monteringen av rutorna använde jag mig utav PLT metoden, som helt klart är min favorit. Min storlek på rutorna är 4 varv, varav 4 olika färger.
Sedan fortsatte jag att vika nederdelen på blomkorgen med 3 varv mormors ränder valde då samma färg som jag avslutade rutorna med, för att få känslan av en blå korg med mormors rutor på.
Efter dom 3 varven med mormors ränder virkade jag 1 varv med stolpar i bakre luftmaskbågen, varvet efter virkade jag stolapar med minskningar, började att minska första varvet var 6:e stolpe, nästa varv var 5:e osv….
På andra sidan av mormors rutorna virkade jag en udd kant, som lyfter upp hela korgen…lite som pricken över i:et kan man säga 🙂
Så här virkar du udd kanten: 1fm i varje mittersta stolpe i grupperna med 3lm emellan, 1fm även där rutorna går ihop (hörnet av 2 rutor) sedan i nästa varv virkas 7st i samma lmb, 1fm i nästa lmb, 7st i nästa lmb….varvet runt.
Enkelt va? Bara att sätta fart och virka din blomkorg 🙂

Alla virkar vi mormors rutor på olika sätt, finns inget rätt eller fel…man anpassar det lite efter garnet, vad man själv tycker blir bäst. När jag virkar mormors rutor vil jag gärna ha dom tätare…så i detta garnet järbo 8/4 virkar jag med 2lm i hörnen och inga lm mellan st-grupperna.

Material jag har använt mig utav:
*Som mall till min blomsterkorg hade jag en rund pepparkaks burk i plast, med en ganska hög kant på 11cm, jag klippte bort den delen som gör att man kan stänga locket.

*Vit papper, som jag tejpade fast på utsidan av pepparkaks burken, för att dölja den mörka färgen som syntes igenom.

*Garn: järbo 8/4.

*Virknål: 2,5.

Lycka till med din blomkorg, och om du lägger upp din blomkorg på instagram, eller något anat gjort efter mina beskrivningar, tagga mig crochet_millan gärna då i bilden så jag får se ditt alster.

IMG_1426

Advertisements
Det här inlägget postades i Easter - Påsk, Makeover, Squares - Rutor. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s