Mandalas

Magic Water Lily Mandala

Pattern in Swedish and English.

Äntligen är semestern här, och jag har fått tid till att skriva och fota ett mönster som jag vill dela med er. Jag vill även tacka alla er på instagram som kom med namnförslagen till denna mandalan och all respons som jag får utav er både här och på instagram det betyder oerhört mycket!…tusen tack till er alla 🙂

Så nu är det daxs att presentera min Magic Water Liy Mandala….min magiska näckros mandala, garnet jag har virkat med är järbo 8/4 med virknål 2,5. Mandalan blir ca:29cm när den är blockad. Jag har många gånger fått frågan: Hur väljer du dina färger? Och svaret är att jag ofta tar färgcirkeln till hjälp, tänker på hur övergångarna blir i färgcirkeln både bakåt och framåt…även att bryta av med en markerande färg som verkligen sticker ut, det handlar om att våga…våga ta dom där färgerna som inte är ditt förstahandsval, bäst är naturligtvis att ha så många färger du kan i ditt favoritgarn…så du kan välja och vraka och testa dig fram 🙂 Så dyk ner i garnkorgen och välj ut 11 färger som du vill ha i din Magic water Lily! Om du lägger upp kort på instagram, tagga mig gärna då så jag får se din mandala 🙂

Önskar er alla en trevlig sommar// Camilla

IMG_0196

Virk beskrivning:

lm=luftmaska.
lmb=luftmask båge.
sm=smygmaska.
fm=fastmaska.
st=stolpe.
st till.=stolpe tillsammans.

  1. 14st i en magisk ring, avsluta varvet med 1sm i första st, tag av garnet byt färg. Se bild 1.
  2. 2st mellan varje st, avsluta varvet med 1sm i första st, (28st) tag av garnet byt färg. Se bild 2.
  3. 3st mellan varje st-grupp, avsluta varvet med 1sm i första st, (42st) tag av garnet byt färg. Se bild 3.
  4. 4st mellan varje st-grupp, avsluta varvet med 1sm i första st, (56st) tag av garnet byt färg. Se bild4.
  5. *(1st 1lm 1st) mellan st-gruppen, hoppa över 2st, (1st 1lm 1st) i mitten av st-gruppen* upprepa *__* varvet runt, avsluta varvet med 1sm i första st, tag av garnet byt färg. Se bild 5.
  6. 3st i varje lmb, avsluta varvet med 1sm i första st, tag av garnet byt färg. Se bild 6.
  7. (1st 3lm 1st) mellan varje st-grupp, avsluta varvet med 1sm i första st. Se bild 7.
  8. sm till nästa lmb, *7st om samma lmb, 1fm om nästa lmb* upprepa *__* varvet runt, tag av garnet byt färg. Se bild 8.
  9. *(1st 3lm 1st) i fm, 5lm* upprepa *__* varvet runt, avsluta varvet med 1sm i första st. Se bild 9.
  10. sm till nästa lmb, *9st om samma 3-lmb, 1fm i 4:e st på v8. virka även med lmb på v9* upprepa *__* varvet runt, avluta varvet med 1sm i första st, tag av garnet byt färg. Se bild 10.
  11. *(1st 5lm 1st) i fm, 6lm* upprepa *__* varvet runt, avsluta varvet med 1sm i första st. Se bild 11.
  12. sm till nästa lmb, *11st om samma 5-lmb, 1fm i 5:e st på v10 virka även med lmb på v11* upprepa *__* varvet runt, avsluta varvet med 1s mi första st, tag av garnet byt färg. Se bild 12.
  13. *(1st 6lm 1st) i fm, 8lm* upprepa *__*  varvet runt, avsluta varvet  med 1sm i första st. Se bild 13.
  14. sm till nästa lmb, *13st om samma 6-lmb, 1fm i 6:st på v12 virka även med lmb på v13* upprepa *__* varvet runt, avsluta varvet  med 1sm i första st, tag av garnet byt färg. Se bild 14.
  15. *(1st 6lm 1st) i fm, 10lm* upprepa *__* varvet runt, avsluta varvet med 1sm i först st. Se bild 15.
  16. sm till nästa lmb, *(2st tills. 3lm 2st tills. 3lm 2st tills. 3lm 2st tills.) om samma 6-lmb, 3lm, 1fm i 7:e st på v14 virka även med lmb på v15, 3lm* upprepa *__* varvet runt, avsluta varvet med 1sm i toppen av första st-gruppen.Sebild 16
  17. *1st i toppen av st-gruppen, 2lm, 1st om nästa lmb, 2lm, 1st i nästa st-grupp, 2lm, (1st 3lm 1st) om nästa lmb (mittersta lmb), 2lm, 1st i nästa st-grupp, 2lm,1st om nästa lmb, 1st i nästa st-grupp* upprepa *__* varvet runt, avsluta varvet med 1sm i första st, tag av garnet fästa alla trådar och blocka din mandala duk.

English pattern in Us terms:

ch= chain.
sl st= slip stitch.
sc= singel crochet.
dc= double crochet.
DcXtog= double X crochet togheter.

Yarn: cotton yarn 8/4 and hook 2,5 Mandala size ca: 29 cm.

 

  1. 14dc in a magic ring, join the row with 1sl st in the first dc, take the yarn off change color. See picture 1.
  2. 2dc between every dc (28dc), join the row with 1sl st in the first dc, take the yarn off change color. See picture 2.
  3. 3dc between every dc-group (42dc), join the row with 1sl st in the first dc, take the yarn off change color. See picture 3.
  4. 4dc between every dc-group (56dc), join the row with 1sl st in the first dc, take the yarn off change color. See picture 4.
  5. *(1dc ch1 1dc) between dc-group, jump over 2dc, (1dc ch 1dc) in the middle off the dc-group* repeat *__* around the row, join the row with 1sl st in the first dc, take the yarn off change color. See picture 5.
  6. 3dc in every 1ch, join the row with 1sl st in the first dc, take the yarn off change color. See picture 6.
  7. (1dc ch3 1dc) between every dc-group, join the row with 1sl st in the first dc. See picture 7.
  8. sl st to next 3ch, *7dc in the same 3ch, 1sc around next 3ch* repeat *__* around the row, take the yarn off change color. See picture 8.
  9. *(1dc ch3 1dc) in the same sc, ch5* repeat *__* around the row, join the row with 1sl st in the first dc. See picture 9.
  10. sl st to next 3ch, *9dc in the same 3ch, 1sc in the fourth dc on row 8 and over the 5ch on row 9* repeat *__* around the row, join the row with 1sl st in the first dc, take the yarn off change color. See picture 10.
  11. *(1dc ch5 1dc) in sc, ch6* repeat *__* around the row, join the row with 1sl st in the first dc. See picture 11.
  12. sl st to next 5ch, *11dc in the same 5ch, 1sc in the fifth dc on row 8 and over the 5ch on row 11* repeat *__* around the row, join the row with 1sl st in the first dc, take the yarn off change color. See picture 12.
  13. *(1dc ch6 1dc)in sc, ch8* repeat *__* around the row, join the row with 1sl st in the first dc. See picture 13.
  14. sl st to next 6ch, *13dc in the same 6ch, 1sc in the sixth dc on row 12 and over the 8ch on row 13* repeat *__* around the row, join the row with 1sl st in the first dc, take the yarn off change color. See picture 14.
  15. *(1dc ch6 1dc) in sc, ch10* repeat *__* around the row, join the row with 1sl st in the first dc. See picture 15.
  16. sl st to next 6ch, *(Dc2tog ch3 Dc2tog ch3 Dc2tog ch3 Dc2tog ) around the same 6ch, ch3, 1sc in the seventh dc on row 14 and over the 10ch on row 15, ch3* repeat *__* around the row, join the row with 1sl st in the top of the first dc-group. See picture 16.
  17. *1dc in the top of the dc-group, ch2, 1dc around next 3ch, ch2, 1dc in the next dc-group, ch2, (1dc ch3 1dc) around the next 3ch (in the middle), ch2, 1dc in the next dc-group, ch2, 1dc around next 3ch, 1dc in the next dc-group* repeat *__* around the row, join the row with 1sl st in the top of the first dc. See picture 17.

fullsizeoutput_61c

 

cropped-cropped-img_0250.jpg

Annonser

3 kommentarer

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s