Beanie - Mössa

Virkad ribb mössa

Nu börjar det verkligen bli kallt, och det är daxs att klä sig varmare. Jag har virkat en mössa som nästan ser stickad ut, jag tycker om strukturen på mössan, det blir lite liv i den precis som i mina torgvantar. Mössan är väldigt lätt virkad och om man vill ha smalare ribbor på mössan kan man istället för stolparna virka fasta maskor eller halv stolpar.

IMG_0871

Mössan virkas med stolpar och endast i den bakre maskbågen. Första stolpen är alltid 3 lm. Om man vill ha mera ”häng” på mössan eller större så lägger du bara upp några fler lm på uppläggnings varvet. Se till att räkna stolparna med jämna mellanrum, så att du behåller samma antal stolpar hela vägen ut. Sista stolpen på varvet virkas i 3:lm på varvet under som är den första stolpen på det varvet.

Garnåtgång: 2 nystan.

Garn: Moshi.

Virknål: 3,5

Storlek: Barn (Vuxen)

  1. Lägg upp 60 lm (65lm) virka 1 st i varje lm med början i den fjärde lm.
  2. *Vänd, virka 1 st i den bakre maskabågen varvet ut* upprepa *__* tills du har den omkretsen på mössan du önskar,  avsluta med trådarna på samma sida inan det varv du ska virkar ihop mössan, blir då lättas och snyggast när du virkar ihop mössan, och det gör du på samma sätt som på torgvantarna.
  3. klipp av garnet, men spara ca 30 cm så du har att dra ihop mössan och fästa den, sick sacka med garntråden genom stolparna runt hela mössan, dra ihop den, fäst tråden, vänd mössan ut och in, sy på en tofs om du så önskar.

Se bild beskrivning nedanför…

IMG_0973
Mössan inan ihop virknings varvet.
IMG_0975
Mössan ihop virkad till en tub.
IMG_0976
Sick sacka fram mellan stolparna på ena sidan.
IMG_0977
Dra ihop hålet och fäst tråden, klipp inte av tråden, den ska du sy fast tofsen med.
fullsizeoutput_708
Vänd mössan ut och in och sy fast en tofs på mössan om du vill ha det.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s